اصول مباني معماري و شهرسازي دانشگاه شهر ری
نوشته شده توسط : reza

فهرست مطالب

 

 

 

 

 

 

                                       عنوان                                        

 

چکیده ------------------------------------------

مقدمه----------------------------------------------

طبقه همکف------------------------------------------

طبقه اول--------------------------------------------

طبقه دوم--------------------------------------------

آمفی تئاتر-------------------------------------------

سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی شهر ری--------

بررسی تقسیم بندی مساحت ها----------------------------

نتیجه گیری ----------------------------------------

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اصول و مبانی معماری و شهر سازی است که بدین منظور دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد واحد شهر ری مورد بررسی قرار گرفت . بدین منظور  ابتدا مقدمه ای در مورد اینکه این دانشکده دارای چند متر زیر بنا است و دارای چه مکانها و امکاناتی است و برای درک بهتر تصاویری نیز از آن تهیه شده است . سپس هر یک را توضیح داده و امکانات هر کدام توضیح داده شده است و در نهایت نیز برای جمع بندی از مزایا و محدودیت های آن نامبرده شده است .

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

دانشكده­ي فني و مهندسي در سه طبقه با زير بناي 13000 متر­مربع داراي 60 كلاس آموزشي و دفاتر رياست  دانشكده ، آموزش ، اساتيد ، بسيج دانشجويي ، گروه­هاي آموزشي ، سايت كامپيوتر ، ارتباط با صنعت ، كتابخانه و نمازخانه مي­باشد. همچنين در ضلع شمال غربي دانشكده فوق سالن آمفي­تئاتر با ظرفيت 350 نفر و زير­بناي 500 مترمربع و امكانات كامل سمعي بصري قرار دارد.

رشته هايي كه در حال حاضر در دانشكده فني و مهندسي موجود مي­باشد عبارتند از :

1.      كار شناسي نساجي 

2.      كارداني صنايع نساجي

3.      كارشناسي شيمي

4.      كارداني صنايع شيميائي

5.      كارداني ماشينهاي كشاورزي 

6.       كارشناسي كشاورزي 

7.      كارشناسي مهندسي برق ـمخابرات

8.      الكترونيك پيوسته

9.      الكترونيك ناپيوسته

10.  مكانيك پيوسته

11.  مكانيك ناپيوسته

12.  الکتروتکنيک



 

 

 

تصويری از سر در ورودی شرقی دانشگاه و دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد واحد شهرری و محيط اطراف آن

طبقه همکف

 

ورودي­ها

 

طبقه همکف دانشگاه داراي چهار درب ورودي اصلي به ساختمان مي باشد که در چهار ضلع ساختمان قرار دارد و اين دسترسي به ساختمان را از هر سمت آسان ميکند.در ورودي شمال غربي دانشگاه شيب عبور مرور معلولين در نظر گرفته شده است که البته معايبي دارد:

1-چرخش90 درجه در شيب وجود دارد که براي معلول اين چرخش سخت است.

2-شيب اين ورودي نامناسب است يعني از 5% تجاوز کرده است که استاندارد هاي شيب معلولين را نقض ميکند. در اينجا متاسفانه معمار ناشي شيب 7% را استفاده کرده است که اين شيب براي بالا آمدن يک معلول بسيار نامناسب است.

يکي از محاسن اين بنا استفاده از حياط مرکزي است که همانند مدارس سنتي قديمي در ايران است. از ويژگي­هاي اينگونه بناها پوشش مناسب براي حياط و جلوگيري ازگرد و غبار و بادهاي مزاحم است که توسط ديوارها جلوگيري مي­شوند. اين حياط مرکزي ورودي مستقيم از بيرون محوطه دارد که دسترسي به حياط را بدون عبور از ساختمان ميسر مي کند. ساير ورودي­هاي حياط هم از خود ساختمان است. وجود خروجي هاي زياد در طبقه همکف در مواقع اضطراري نظير آتش­سوزي وزلزله کمک بزرگي در تخليه جمعيت ساختمان مي­کند. ورودي اصلي ساختمان در ضلع شمال غربي واقع است که متاسفانه مجهز به محل عبور معلولين نيست.اگر در اين قسمت شيب معلولين تعبيه ميشد دسترسي معلولين به دستشويي معلولين که در همين سمت ساختمان است نيز آسان مي­شد.

در تحقيقات بعمل آمده متوجه شديم که بنا مجهز به سيستم اطفا حريق پيشرفته ميباشد که در صورت بروز آتش سوزي بصورت خودکار عمل ميکند.

 

 

 

 

سرويس­هاي بهداشتي

 

 

سرويسهاي بهداشتي ساختمان نسبت به تعداد دانشجويان مناسب نيست. در استانداردهاي کتاب اطلاعات معماري  neufert  آمده است که در اماکن دانشگاهي به ازاي هر 10 نفرنياز به يک دستشويي و به ازاي هر 5 دستشويي يک روشويي است.

 

در اينجا 6 دستشويي مردانه و 6 دستشويي زنانه داريم که درب ورودي هر يک از ورودي­هاي سرويسهاي هاي آقايان وخانم­ها روبروي هم باز مي­شوند که اين مسئله موجب ناهنجاري اجتماعي خواهند شد. از نکات مثبت که رعايت شده اين است که سرويس ها به فضاي آزاد ارتباط دارند که از بوجود آمدن بوي بد در ساختمان جلوگيري مي کند.

 

کلاس­هاي درس

 

 

بيش از نيمي از کلاس­ها در ضلع شرقي واقعند که از نورطبيعي بسيار خوبي بهره مي برند. ساير کلاس­ها نيز از نورطبيعي بهره مي­برند. کلاس­هاي رو به حياط مرکزي علاوه بر نور خوب از view ي خوبي برخوردارند و از فضاي با طراوت حياط بهره مند مي شوند. اين قضيه در مورد کتابخانه و اتاق اساتيد و ... که به حياط مشرفند نيز صادق است.

 

کلاس­هاي درسي دو درب دارند که با توجه به اينکه کلاس­ها ظرفيت زيادي دارند، در مواقع اضطراري بسيار به کار مي آيند و از ازدحام جلوي يک درب جلوگيري مي کنند. معمار کلاس­ها را روبروي هم قرار داده است. اين مسأله موجب ازدحام جلوي درب­ها مي شود، ولي همين مشکل را با در نظر گرفتن دو درب در کلاس­ها تقريباً حل کرده است. ولي ازدحام در راهروها کم نمي­شود و به همين علت مي­بايست کلاس­ها در يک سمت راهرو واقع مي­شد و يا اينکه عرض راهرو افزايش پيدا مي­کرد. به اين ترتيب مشکل ستون­ها که در فضاي خوب کلاس افتاده است نيز حل مي شد و ديوارها به همانجا که ستون­ها هستند منتقل مي­شوند. در حال حاضر عرض راهروها 5/3 متر است که با عريض­تر شدن به 5 متر مي­تواند بهتر جوابگوي ازدحام دانشجويان باشد.

در بسياري از فضاهاي خوب، ستونها ايجاد مزاحمت مي کنند که يک معمار خوب بايد اين مسأله را در نظر بگيرد و تا آنجا که مي­شود ستونها را محو کند. اين مسأله را مي توان با استفاده از سقف­هاي عريض که با تکنولوژي بتن پيش تنيده و يا  truss ها و ... طراحي مي­شوند حل کرد.

 

کتابخانه

 

مکان کتابخانه ايده آل است. طبقه­ي همکف بهترين مکان براي کتابخانه است. زيرا دسترسي به آن بسيار راحت است. کتابخانه­ي اين دانشگاه دو درب دارد که دسترسي را بازهم راحت تر مي­کند. سرسراي ورودي کتابخانه از سالن مطالعه مجزا است که بدين ترتيب معمار زيرک مکان مطالعه را ساکت طراحي کرده است. در اين سرسرا کارهاي اخذ و استرداد کتاب صورت مي­گيرد و سالن مجلات و برگه­دان جستجو نيز در همين­جا واقعند. اين سبب مي شود که سالن مطالعه آرامش خاصي داشـته­باشد. بازهم مشکل ستون­ها وجود دارد. ستون­ها به نوعي مزاحمت ايجاد مي­کنند و کاربري فضـاي مطالعه را کم مي­کنند.

 

مرکز کامپيوتر

 

نزديکي مرکز کامپيوتر به کتابخانه بسيار سودمند است. دانشجو بايد در هنگام تحقيق در کتابخانه به امکانات ارتباطي نظير اينترنت دسترسي داشته باشد تا سرعت مطالعات و تحقيقاتش بيشتر شود و اتلاف وقت در مسير بين کتابخانه و سايت از بين برود. همچنين مرکز کامپيوتر اساتيد در نزديکي مرکز کامپيوتر دانشجويان و کتابخانه واقع است که باز هم دسترسي اساتيد به کتب و امکانات کتابخانه سهل شده است و دانشجويان نيز از حضور اساتيد در نزديکي خود بهره­مند مي­شوند.

نزديکي مراکز کامپيوتر ايجاد شبکه واحد را آسان­تر مي­کند که به اين ترتيب از هزينه­هاي اضافي و مشکلات شبکه جلوگيري مي­شود. به اين ترتيب مي­توان مرکز انفورماتيک را هم در همين جا داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طبقه اول

کلاس­ها همانند طبقه همکف مي باشند. يعني معايب و مزاياي مشابهي دارند. فقط يک کلاس در نزديکي آمفي تئاتر است که سر و صداي آمفي تئاتر در کلاس اخلال ايجاد مي کند.مکان اين کلاس مناسب نيست.

 

بخش اداري

 

يکي از نکاتي که بايد رعايت شود و خوشبختانه در اينجا نيز رعايت شده­است تجمع قسمتهاي اداري در يک بخش از مجموعه است. در اينجا تمام قسـمتهاي مربوط به امـور اداري نظير اتاق رياست دانشـگاه، معاونت آموزشي، بايگاني فارغ­التحصيلان و ... در ضلع جنوبي طبقه­ي اوّل جمع شده­است. رعايت اين نکته باعث مي­شود که ديگر براي انجام امور اداري طي کردن مسافت بين اتاق­ها و طبقات لازم نباشد و به سرعت کارها انجام شود.

 

تريا

 

تريا و بوفه­ي دانشگاه در طبقه اول واقع است. با طراحي مناسب اين قسمت نيز از نور طبيعي بهره مي­برد. ولي بازهم مشکل ستون­ها وجود دارد که فضاي اين قسمت را خراب مي­کند که مي توان با قرار دادن ديوارهاي تيغه و تقسيم فضاي داخلي تريا اين مشکل را بهبود داد.

 

پله ها

 

از عمده مشکلات اين دانشگاه کمبود پله ها و نداشتن عرض مناسب است که جوابگوي چابچا شدن دانشجويان به ويژه در شرايط اضطراري مثل زلزله و آتش سوزي نيست.

ضرورت وجود فضاهايي به صورت void در نزديکي پله ها احساس مي­شود تا نورگيري و ارتباط بصري را افزايش دهد و فضا را بازتر و دلچسب­تر جلوه دهد.

 

 

 

طبقه دوم

کلاس­هاي اين طبقه فقط در ضلع شرقي و تنها در يک طرف راهرو واقعند که ايده آل است. ازدحام جمعيت نداريم و نور کافي وجود دارد.

 

قسمت اساتيد

 

اتاق اساتيد تماماً در طبقه دوم است که بسيار عالي به نظر مي­رسد. ارتباط اساتيد با يکديگر براي مشورت و ... آسان شده­است و دسترسي دانشجو به تمام اساتيد و پيدا کردن استاد مورد نظر ممکن گرديده­است. نورگيري اتاق تمام اساتيد به صورت طبيعي است، يا از طزيق پنجره ها به فضاي بيرو باز مي شوند و يا از طريق نورگيرهايي که تعبيه شده­ا
داغ کن - کلوب دات کام کسب درآمد با جستجو در گوگل

کسب درآمد با جستجو در گوگل کسب و کار سالم و اصولی در اینترنت

:: موضوعات مرتبط: فنی و مهندسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 487
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 دی 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: